عجیب ترین هواپیماهای X ناسا

صنعت هوانوردی

6 نمونه از عجیب ترین هواپیماهای X ناسا که تا به حال ساخته شده است؛ مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در ادواردز، کالیفرنیا، میزبان برنامه آزمایشی هواپیمای ناسا، معروف به X-Planes است.

این برنامه که در ابتدا در سال 1946 تأسیس شد، زمانی تأسیس شد که کمیته ملی مشاوره هوانوردی برای کشف تأثیرات سفر با سرعتی بیشتر از سرعت صوت تشکیل شد - هدفی که در زمان Cpt نیروی هوایی ارتش به آن دست می‌یابند.

چارلز چاک یگر دیوار صوتی را شکست و تنها یک سال بعد از 1 ماخ فراتر رفت.

X-59 QueSST

اگر همیشه فکر کرده اید که چرا هواپیماهای تجاری برای حرکت سریعتر طراحی نشده اند، بخشی از دلیل ممکن است شما را شگفت زده کند و دولت ایالات متحده در واقع پروازهای تجاری مافوق صوت را در سال 1973 به دلیل استقبال شدید مردم از هواپیماهایی که می توانست دیوار صوتی را بشکند، ممنوع کرد.

X-59 QueSST

در تابستان 1968، نمایشی که قدرت یک F-105 را نشان می‌داد، منجر به انفجار صوتی شد که 200 پنجره در کنار نمازخانه نیروی هوایی در آکادمی نیروی هوایی در کلرادو منفجر شد و این امر باعث شورش عمومی در مورد پتانسیل هواپیماهای مسافربری تجاری برای استفاده از این فناوری شد و از آن زمان هواپیماها به سرعت کمتر محدود شدند.

لاکهید مارتین X-59 QueSST آخرین فناوری است که در مورد پرواز مافوق صوت برای اهداف تجاری تحقیق می کند. مهندسان و دانشمندان ناسا در حال توسعه راه‌هایی برای کاهش صدای بوم صوتی به جای یک کف زدن بلند هستند.

دانشمندان معتقدند با طراحی منحصر به فرد X-59 می توانند این صدا را کاهش دهند.

اگرچه این هواپیما شبیه چیزی از یک رمان علمی تخیلی به نظر می رسد، اما این فقط آخرین سفینه آزمایشی به عنوان بخشی از برنامه X-Plane ناسا است. اولین پرواز X-59 QueSST قرار است در سال 2024 انجام شود و برنامه در سال 2027 به پایان برسد.

XV-15 Tiltrotor

اگر فکر می کنید که هواپیمای XV-15 Tiltrotor شبیه یک هلیکوپتر و جت است که به طور تصادفی بچه دار شده اند، با فرض خود کاملاً اشتباه نخواهید کرد. توسعه بل تکسترون XV-15 در سال 1973 آغاز شد و اولین پرواز این هواپیما در اکتبر 1980 انجام شد.

XV-15 Tiltrotor

Tiltrotor تلاش ناسا برای توسعه یک هواپیما با قابلیت برخاست و فرود عمودی/کوتاه (V/STOL) بود و اساساً چیزی که آنها می خواستند طراحی کنند، هواپیمایی بود که می توانست سریعتر از هلیکوپتر پرواز کند، اما همچنین می توانست به صورت عمودی بلند شود تا باندهای کوتاه تر و ناوهای هواپیمابر را در خود جای دهد.

آنها با اختراع Tiltrotor که قادر بود مانند یک هلیکوپتر معمولی از زمین بلند شود و سپس در اواسط پرواز تغییر شکل دهد، به هدف خود رسیدند به طوری که پروانه های روتور مانند یک هواپیمای سنتی برای رانش به جلو نشانه رفته بودند.

اگرچه به نظر نمی رسد که این ایده واقعاً کارساز باشد، اما تحقیق، توسعه و آزمایش XV-15 Tiltrotor به الهام بخشیدن به SV-22 Osprey مورد استفاده توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) ادامه خواهد داد.

این هواپیما با همکاری بل و بوئینگ است و درست مانند Tiltrotor که بیش از 40 سال پیش انجام داد، میانه پرواز را تغییر می دهد.

X-56A Multi-Utility Technology Testbed

X-56A به غیر از لقمه‌ای برای گفتن با صدای بلند، X-56A فناوری چندکاره‌ای آزمایشی (MUTT) که توسط لاکهید مارتین اسکانک ورکز ساخته شده است، آزمایش مهمی برای بررسی آیرودینامیک و فیزیک هواپیما بود و بال های بلند و نازک مستعد ارتعاشات غیرقابل کنترلی هستند که به نام بال زدن یا بال زدن می گویند که منجر به ناپایداری هواپیما می شود.

این طرح‌های بالقوه را محدود می‌کند و یک حوزه مهم مطالعه برای سازندگان هواپیما است.

X-56A Multi-Utility Technology Testbed

تحقیقات برای X-56A در سال 2005 برای آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آغاز شد و اولین پروازهای آزمایشی آن در سال 2013 انجام شد. بال‌های بلند و بدنه نسبتاً کوچک هواپیما باعث شده است که بیشتر شبیه یک هواپیمای گلایدر باشد تا یک هواپیمای واقعی.

توسعه X-56A در نهایت منجر به یک روش طراحی به نام برنامه تحقیقاتی Body Freedom Flutter می‌شود که ثابت می‌کند با استفاده از روشی به نام کنترل فعال می‌توان بال زدن را پیش‌بینی کرد و از آن جلوگیری کرد.

X-45 Unmanned Combat Air Vehicle

خودروی بدون سرنشین جنگی X-45A (UCAV) که با نام آبی نیز شناخته می‌شود، احتمالاً با بشقاب پرنده اشتباه گرفته می‌شود، زیرا طراحی منحصربه‌فرد آن بیشتر شبیه یک غلاف شناور است تا یک هواپیمای واقعی.

X-45 Unmanned Combat Air Vehicle

بخشی از برنامه مشترک دارپا، نیروی هوایی و نیروی دریایی به نام سیستم هوایی رزمی بدون سرنشین مشترک، X-45 بوئینگ یکی از اولین نمونه‌های هواپیمای کاملاً بدون خدمه بود که قادر به سرکوب مستقل دفاع هوایی دشمن و ایفای نقش ضربتی بود.

چشم انداز تا حدودی ترسناک و چندان بی شباهت به پهپادهای نظامی مدرن امروزی نیست.

این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2002 انجام داد و سه سال بعد، در 4 فوریه 2005، دو هواپیمای X-45A که توسط یک اپراتور کنترل می‌شدند، موقعیت بهینه، سلاح‌ها و بار سوخت را برای حمله به اهداف زمینی شبیه‌سازی شده به طور خودکار تعیین کردند.

این هواپیما سپس یک حمله دفاعی موفقیت آمیز را علیه یک هدف پنهان شده تصادفی انجام داد و ثابت کرد که X-Plane ناسا قادر به کار مستقل برای مقابله با تهدیدات است.

امروزه هواپیمای خلبانی از راه دور General Atomics MQ-9A Reaper توسط ارتش ایالات متحده استفاده می شود.

M2-F1 Lifting Body

اگر فکر می کردید که یک هواپیما به بال نیاز دارد، اشتباه می کنید، همانطور که ناوگان هواپیماهای بدنه بالابر توسعه یافته توسط ناسا نشان می دهد، M2-F1 که به عنوان راهی برای فضانوردان برای ورود مجدد ایمن به زمین از فضا طراحی شده است، بیشتر شبیه یک قایق موتوری یا وان حمام است تا یک هواپیمای بسیار پیشرفته.

M2-F1 Lifting Body

از سال 1963 تا 1975، مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا انواع مختلفی از تغییرات بدنه بالابر را آزمایش کرد که M2-F1 یکی از ضخیم‌ترین طرح‌ها بود.

M2-F1 پیشگام برنامه بلند کردن بدنه برای ناسا بود، با ساخت این فضاپیما در سال 1963 و اولین M2-F1 که توسط طراح هواپیمای بادبانی، گاس بریگلب ساخته شد، به طرز شگفت انگیزی با استفاده از یک پوسته تخته سه لا روی یک قاب فولادی ساخته شد.

این طراحی باعث می شود که برنامه در طول مدت خود چندین بار تکرار کند، با آخرین مدل، X-24B که ظاهری مشابه داشت، آخرین پرواز خود را در سال 1975 انجام داد.

X-3 Stiletto

هواپیماهای ایکس ناسا احتمالاً وجود نداشتند، اگر داگلاس ایکس-3 استیلتو نبود، کشتی ای که ساخت آن از سال 1949 آغاز شد و اولین پرواز خود را در سال 1952 انجام داد. در آن زمان، یک شگفتی مهندسی کامل، البته یکی از عجیب ترین هواپیماهایی که تا به حال وجود داشته است.

X-3 Stiletto

در ابتدا، X-3 Stiletto برای برخاستن از زمین با قدرت خود، صعود به ارتفاعات بالا و سپس حفظ سرعت کروز 2 ماخ ساخته شد، X-3 Stiletto با اندازه کلی این کاردستی هرگز انتظارات والای خود را برآورده نخواهد کرد.

با این حال این کاتالیزور یک کشف جدید در آیرودینامیک خواهد بود.

در 27 اکتبر 1954، خلبان ناکا جوزف واکر پروازی تاریخی انجام داد که تقریباً باعث از دست دادن هواپیمای X-3 و احتمالاً جان خود شد و در طول پرواز، واکر یک چرخش با سرعت بالا انجام داد، که باعث شد کشتی پیش از اینکه بتواند آن را تحت کنترل درآورد، چرخش پیدا کند و نیروهایی را بر روی X-3 اعمال کند که بیش از 7 Gs بود.

در نهایت، واکر کنترل Stiletto را دوباره به دست گرفت، اما بعداً مشخص شد که اگر نیروهای G بالاتر بودند، هواپیما در اواسط پرواز شکسته می شد.

این پدیده چرخش که در اثر طراحی کاردستی ایجاد می شود، بعداً کوپلینگ رول یا کوپلینگ اینرسی نامیده شد و X-3 آخرین پرواز خود را در سال 1956 انجام داد و متعاقباً به موزه نیروی هوایی فرستاده و بازنشسته شد.

عجیب ترین هواپیماهای X ناسا
از آن زمان، مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ مرکز اکتشافات علمی جدید و همچنین کاتالیزور طراحی های بسیار عجیب و منحصر به فرد هواپیما بوده است. اگرچه برخی از این طرح‌ها عجیب به نظر می‌رسند، اما بسیاری از X-Planes توسعه یافته توسط ناسا، به حل مسائل مهم در علم و الهام بخشیدن به هواپیماهای تجاری و نظامی مدرن می‌پردازند.

این هواپیماهای آزمایشی از قراردادهای رایج سرپیچی می کنند، زیرا مرکز تحقیقات به عنوان یکی از منابع اصلی اکتشافات جدید هوانوردی و فناوری جدید در جهان عمل می کند.