ناسا و آژانس فضایی اروپا به دنبال حل معمای انرژی تاریک

انرژی

ناسا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال همکاری برای کشف یکی از بزرگترین معماهای کیهان هستند؛ انرژی تاریک.

یک تلسکوپ فضایی جدید به نام اقلیدس که جهان تاریک را کاوش خواهد کرد، در ماه جولای با موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس از کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب می شود، با کمک ناسا، ماموریت ESA به بررسی چرایی انبساط جهان می پردازد، پدیده ای هنوز ناشناخته که دانشمندان آن را انرژی تاریک نامیده اند.

در حال حاضر، اطلاعات بیشتری در مورد انرژی تاریک وجود ندارد، دانشمندان می دانند که چقدر انرژی تاریک وجود دارد زیرا می دانند که چگونه بر انبساط کیهان تأثیر می گذارد.

ناسا می گوید هر چیز دیگری در مورد انرژی تاریک یک راز کامل است.

اما این راز بسیار بزرگ است و اولین قدم برای حل آن می تواند آغازی برای درک حداقلی از جهان باشد، انرژی تاریک 68 درصد از کیهان را تشکیل می دهد، 27 درصد دیگر از ماده تاریک تشکیل شده است و مابقی فقط 5٪ است. (همه چیز روی زمین و هر چیزی که دانشمندان با تمام ابزارهای خود مشاهده کرده اند)

بنابراین ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال همکاری با یکدیگر هستند و سعی می کنند برخی از بزرگترین اسرار جهان را روشن کنند.

دانشمندان مطمئن نیستند که آیا انبساط شتابان کیهان ناشی از یک جزء انرژی اضافی است یا اینکه این سیگنال نشان می دهد که درک فعلی از گرانش باید به نحوی تغییر کند.

تا ماه مه 2027، تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس ناسا به ماموریت اقلیدس ESA خواهد پیوست تا این معما را به روش هایی که قبلاً هرگز ممکن نبوده است، کشف کند، روم ناسا و اقلیدس ESA توسط اخترشناسان برای آزمایش همزمان این دو نظریه در مورد انرژی تاریک استفاده خواهند شد.

جیسون رودز، دانشمند تحقیقاتی ارشد در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، گفت: بیست و پنج سال پس از کشف، انبساط شتابان کیهان همچنان یکی از مبرم ترین اسرار در اخترفیزیک است، رودز همچنین معاون دانشمند پروژه برای روم و سرپرست علمی ایالات متحده برای اقلیدس است.

وی گفته است: با این تلسکوپ‌ها، انرژی تاریک با روش‌های مختلف و با دقتی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً می‌شد اندازه‌گیری می‌کنیم و عصر جدیدی از کاوش در این راز را باز می‌کنیم.

نظریه های مختلفی در مورد انرژی تاریک وجود دارد. یک توضیح این است که این خاصیت فضا است، دیگری این است که نوع جدیدی از سیال یا میدان انرژی دینامیکی است، چیزی که تمام فضا را پر می کند اما چیزی که تأثیر آن بر انبساط کیهان برعکس اثر ماده و انرژی معمولی است.

توضیح احتمالی دیگر می تواند نادرست بودن نظریه گرانش آلبرت اینشتین باشد.

ناسا می‌گوید: چیزی که برای تصمیم‌گیری بین احتمالات انرژی تاریک - ویژگی فضا، یک سیال دینامیکی جدید یا یک نظریه جدید گرانش - مورد نیاز است، داده‌های بیشتر و داده‌های بهتر است.

بنابراین، ناسا و آژانس فضایی اروپا امیدوارند که مأموریت‌های اقلیدس و رومی، که بخش‌هایی از کیهان را نقشه‌برداری می‌کنند، بتواند آغازی برای درک معمای انرژی تاریک باشد.

تلسکوپ فضایی اقلیدس با رصد میلیاردها کهکشان تا 10 میلیارد سال نوری در عرض بیش از یک سوم آسمان، نقشه ای از ساختار مقیاس بزرگ کیهان در سراسر فضا و زمان ایجاد خواهد کرد.

اقلیدس چگونگی انبساط جهان و چگونگی شکل‌گیری ساختار در طول تاریخ کیهانی را بررسی می‌کند و اطلاعات بیشتری در مورد نقش گرانش و ماهیت انرژی تاریک و ماده تاریک نشان می‌دهد.

یون وانگ، دانشمند تحقیقاتی ارشد در Caltech/IPAC در پاسادنا، کالیفرنیا، که رهبری گروه‌های علمی خوشه‌بندی کهکشانی برای اقلیدس و رومی را برعهده داشته است، گفت که اقلیدس و رومی در کنار هم بسیار کارآمدتر خواهند بود.

ترکیب مشاهدات آنها به اخترشناسان درک بهتری از آنچه در جهان می گذرد، می دهد.

ناسا و آژانس فضایی اروپا به دنبال حل معمای انرژی تاریک
ناسا و ESA در حال همکاری برای بررسی انرژی تاریک هستند، پدیده ای که علیرغم تأثیر قابل توجه آن بر انبساط کیهان تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، تلسکوپ‌های اقلیدس و رومی برای اندازه‌گیری انرژی تاریک با دقتی بی‌سابقه و جمع‌آوری داده‌های بیشتر برای آزمایش نظریه‌های مختلف در مورد ماهیت آن استفاده خواهند شد.

هدف این تلسکوپ ها با ترسیم ساختار بزرگ مقیاس کیهان، کشف نقش گرانش و ارائه بینش های ارزشمند در مورد انرژی تاریک و ماده تاریک است.